woensdag 28 maart 2012

Betrokkenheid gaat verder dan tevredenheid


Meten van werknemer tevredenheid vinden sommige onderzoekers hopeloos verouderd. Tevredenheid van werknemers blijkt namelijk niet cruciaal m.b.t. de resultaten van de organisatie. Betrokkenheid wel.

Ontevreden werknemers gaan klagen, tevreden werknemers hoor je niet. Dat vind ik wat kort door de bocht, want "klagen" is een menselijke eigenschap. Ik maak me soms meer zorgen als er niet geklaagd wordt. Bij betrokkenheid zal het enthousiasme anderen weer motiveren. Er ontstaat team geest en trouw aan organisatie.

Ik las een krantartikel van Lucien Engelen (foto) over TedxMaastricht. http://www.tedxmaastricht.nl/
De titel van het artikel was "De juiste persoon op de juiste plaats". Een onderwerp waar ik zelf al jaren mee bezig ben. Betrokkenheid ontstaat als mensen werkzaamheden doen waarin ze uitblinken, die ze geweldig leuk vinden. Iets doen wat je graag doet kost ogenschijnlijk niet veel moeite. Er is geen motivatie of opdracht voor nodig. Ermee stoppen is vaak juist het moeilijke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten